tisdag 26 oktober 2010

LCHF tips - temainlägg


Om du vill pröva på LCHF så här jag här lite tips på recept som du kan testa. Här är tips för en hel dag, som du kan använda dig av. Jag vet inte hur korrekt alla dessa recept är i LCHF världen, men det var såhär jag åt.

En vanlig frukost kan bestå av:En vanlig lunch kan bestå av:
En vanlig middag kan se ut så här:
Andra tips:

Ett riktigt riktigt gott knäckebröd som jag inte hunnit blogga om än. Slänger in receptet här.
3 dl finriven stark ost
4,5 dl fröer eller nötter (jag använder hälften sesamfrö och sedan linfrön, solrosfrön och mandelflagor)
3 ägg
1 stor nypa havssalt

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda ost och frön och nötter noga. Blanda ner ägg och salt. Bred ut på en plåt med hjälp av en slickepott. Detta tar tid och är as jobbigt rent ut sagt. Men sååå värt det. Det ska ligga platt och jämt över hela. Låt gå i ugnen i ca 15 minuter. Sedan ta ut, skär i fyrkanter och vänd på dem. (De till höger är vända på bilden.)

Ställ in för att torka i ugnen på eftervärmen. Såå gott.

4 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket bra och givande inlägg!

    SvaraRadera
  2. Mia: Härligt, roligt att höra!

    SvaraRadera
  3. Hej, det var ju jättebra sida. kan jag isåfall låna till min blogg? =)

    SvaraRadera
  4. Hej! Ett tips på hur man jämnar ut smeten utan att dö den stora pill-och-tålamods-döden: Lägg ett bakplåtspapper över och använd brödkavel :)

    SvaraRadera